Bylo by skvělé, kdyby za vámi klient přišel se všemi informacemi a úhledně uspořádaným obsahem, který by stačilo vzít a jednoduše přidat do jeho webových stránek. Bohužel se to nestává a někteří klienti předpokládají, že tohle všechno uděláte za ně.
V tomto příspěvku se podíváme na jaké otázky se zeptat nového klienta. Položením správných otázek si usnadníte práci a navíc můžete vašeho klienta přivést na spoustu nápadů, které mu pomohou s jeho projektem. Stává se, že váš klient má o jeho novém webu mlhavou představu a často mu uniká, že na jeho stránky budou lidé chodit hlavně kvůli informacím.
Vaši klienti k vám přicházejí s žádostí o radu a odbornost. Pokud je úspěšně provedete procesem vytváření webových stránek, prokážete tím své schopnosti a nadání.
Obsahový dotazník
Existuje řada zřejmých otázek, jako třeba: jak se vaše firma jmenuje, kde bude vaše kontaktní místo, jestli mají zaregistrovanou doménu, jaký je rozpočet a co očekávají od svých webových stránek. Nicméně je zde ještě několik otázek, které vám pomohou vytvořit webové stránky, na které bude váš klient hrdý. Projdeme si některé z nich.
Obecné otázky
1. Řekněte mi o vašem podniku, co dělá vaše firma?
- V tuto chvíli se snažíte vytvořit celkový obraz. Zeptejte se, jak starý je podnik, jak to začalo, jaká je každodenní činnost podniku.
2. Má vaše firma slogan?
3. Jaké služby poskytujete?
- Držte se významných služeb a zvažte, kde tyto služby zapadají do procesu prodeje. Některé služby by mohly být poskytnuty před prodejem, některé jsou součástí prodeje a jiné přicházejí poté.
4. Jaké je poslání, vize a hodnoty vaší firmy?
5. Které klíčové kontakty z vaší firmy by měly být uvedeny na webu?
- V tomto bodě by bylo užitečné požádat klienta, aby uvedl úplné kontaktní údaje a krátký popis pozadí každého kontaktu a roli, kterou hrají.
6. Je vaše firma členem nějakých průmyslových orgánů?
7. Má vaše firma nějaké certifikáty?
- Je váš klient držitelem certifikátu od konkrétních průmyslových organizací nebo dodavatelů k poskytování konkrétních produktů nebo služeb?
8. Jaké jsou vaše obecné kontaktní údaje?
9. Kde vaše společnost sídlí?
Klient a konkurence
10. Kdo je váš typický klient?
- Jinými slovy, jak vypadá váš průměrný klient? Kdo jsou, jak jsou staří, jsou to spíš muži nebo ženy, kde tráví čas online, jaké jsou jejich zájmy?
11. Co je hlavní důvod, proč by měli vaši klienti navštěvovat váš web?
- Hledají informace a ceny produktů nebo služeb, vaše kontaktní informace nebo něco jiného?
12. Kdo jsou vaši konkurenti – přímí/nepřímí?
- Zeptejte se svého klienta na webové adresy konkurenčních společností, to vám může přinést spoustu nápadů a zjistíte proti komu váš klient stojí
13. Co vás odlišuje od vašich konkurentů?
- Pro klienta je to často těžká otázka. Vždy je dobré mít nějakou konkurenční výhodu.
Síťová struktura
14. Seznam stránek, které byste chtěli na svém webu
- Standardně se jedná o stránky: Hlavní strana, O nás, Produkty a služby, Obchod, FAQ, Kontakt.
15. Bude na síti stránka Blogu?
- V tomto bodě je vhodné zdůraznit, že příspěvky blogu musí psát klient, jeho zaměstnanci nebo copywriter.
16. Která slova zákazníci napíšou do vyhledávače, pokud hledají vaše služby?
- Tyto informace se vám budou hodit při optimalizaci pro vyhledávače.
17. Má vaše firma nějaké účty na sociálních sítích?
- Sociální sítě mohou být dobře propojené s webem. Můžete například zobrazovat fotky z Instagramu přímo na webu. Odkazy na sociální sítě by neměly chybět na žádném webu.
18. Chcete formulář pro přihlášení k odběru novinek?
- Stejně jako u stránky Blog je důležité zdůraznit, že je klient zodpovědný za tvorbu zpravodajů a jejich obsahu. Nicméně tvorba emailových reklam pro klienta vám může poskytnout zajímavý zdroj příjmů.
19. Máte nějaké zdroje ke stažení, které chcete zpřístupnit svým klientům?
- Věci jako kontrolní seznamy nebo bezpečnostní plakáty atd. Lze nabídnout ke stažení nebo jako podnět k přihlášení k odběru novinek.
20. Máte cokoli jiného, co byste chtěli sdílet?
- Poslední otázka poskytuje klientovi příležitost zmínit cokoliv, co může mít na mysli, pokud jde o jeho web nebo souvisí nabídkou vašeho produktu.
Vyplnění dotazníku
Toto jsou základní otázky na které se můžete zeptat vašich klientů. Je dobré si připravit vlastní online dotazník, ale nejlepší způsob jak se klienta doptat na doplňující informace je osobní setkání.
Vyplňte si následující dotazník. K ničemu vás nezavazuje, ale pokud máte zájem o vytvoření webu, můžeme se na jeho základě domluvit na další spolupráci.
Zajímáte se o WordPress a rádi byste se naučili jak vytvořit kompletní a profesionálně vypadající web? Zkuste můj kurz WordPressu, na kterém se naučíte vše nezbytné pro tvorbu webových stránek.